Traditional Techniques of Paper Decoration and Contemporary Artistic Creation.

domingo, 7 de diciembre de 2014

VI – Woolnough y el marmoleado británico / Woolnough and the British marbling.







Charles W. Woolnough fue un marmoleador profesional británico, famoso principalmente porque fue el autor de un completo manual de la técnica en 1853, y cuya tercera edición de 1881, con 39 muestras originales, constituye la visión más amplia que podamos tener sobre el catálogo de modelos del marmoleado inglés de la época.  Los modelos que describe Woolnough abarcan la actualización de varios modelos antiguos; el empleo del plegado español en múltiples variantes; y algunos modelos puramente británicos, como el que lleva ese mismo nombre. Un catálogo de modelos que no ha perdido vigor pues se siguen realizando hoy día.
Charles W. Woolnough was a British, famous professional marbler, mainly because he was the author of a completed manual of the technique in 1853, and whose third edition in 1881, with 39 original samples, constitutes the widest vision that we could have on the patterns’ catalogue of the British marbling of that epoch. The patterns described by Woolnough include the update of several old patterns; the employment of the Spanish in multiple variants; and some patterns purely British, as that one with this name. A catalogue of patterns still made today.
***

Dos modelos ya conocidos, Gloster y Shell, realizados por Victoria Hall siguiendo fielmente los modelos de Woolnough porque son recreaciones destinadas a la restauración.
Two already  described paterns, Gloster and Shell, made by Victoria Hall following faithfully Woolnough’s patterns because there are recreations destined for restoration.

152
Papel marmoleado, 70 x 50 cm. Modelo Gloster. Realizado por Victoria Hall.
Marbled paper, 70 x 50 cm. Gloster pattern. Made by Victoria Hall.


 153

Papel marmoleado, 70 x 50 cm. Modelo Shell, conchas. Realizado por Victoria Hall.
Marbled paper, 70 x 50 cm. Shell pattern. Made by Victoria Hall.



***

 Tres ejemplares de obras de Woolnough, la tercera edición de su famoso manual, con las muestras originales realizadas por Woolnough o bajo su supervisión y otras nueve realizadas por W. Mansell; una moderna reedición de un discurso que pronunció ante la Real Sociedad de las Artes; y un ejemplar de un manual de encuadernación de James B. Nicholson editado en Estados Unidos en 1856, que contiene, íntegramente, en un capítulo dedicado al marmoleado, el texto de la primera edición del Manual de Woolnough; quien se quejó amargamente de esta edición pirata de su obra.
 Three copies of Woolnough’s works, the third edition of his famous manual, with the original samples made by Woolnough or under his supervision and another nine made by W. Mansell; a modern reprint of a speech pronounced in the Real Society of the Arts; and a copy of a bookbinding manual from James B. Nicholson edited in the United States in 1856, which contains, entirely, in a chapter dedicated to marbling, the text of the first edition of the Woolnough’s Manual; he complained bitterly about this pirate edition.

154
Libro: Woolnough, Charles W. The Whole Art of Marbling as Applied to Paper and Book Edges etc., Containing a Full Description of the Nature and Properties of the Materials Used, the Method of Preparing Them, and of Executing Every Kind of Marbling in Use at the Present Time with Numerous Illustrations and Examples” London, 1881, George Bell & Sons.  
Book: Woolnough, Charles W. The Whole Art of Marbling as Applied to Paper and Book Edges etc., Containing a Full Description of the Nature and Properties of the Materials Used, the Method of Preparing Them, and of Executing Every Kind of Marbling in Use at the Present Time with Numerous Illustrations and Examples” London, 1881, George Bell & Sons.


155
 Libro: Woolnough, Charles W. A pretty mysterious art. A lecture by C. W. Woolnough to the Royal Society of Arts. Introduced by Barry McKay & new marbled samples by Ann Muir. The Fleece Press,1996.
Book: Woolnough, Charles W. A pretty mysterious art. A lecture by C. W. Woolnough to the Royal Society of Arts. Introduced by Barry McKay & new marbled samples by Ann Muir. The Fleece Press,1996.


156
 Libro: Nicholson, James B. A Manual of the Art of Bookbinding... also, The Art of Marbling Book Edges and Paper. Henry Carey Baird, Philadelphia, 1856.
Book: Nicholson, James B. A Manual of the Art of Bookbinding... also, The Art of Marbling Book Edges and Paper. Henry Carey Baird, Philadelphia, 1856.


***

 El siguiente grupo de cinco papeles marmoleados constituye una buena muestra de papeles originales de la época, idénticos a los que aparecen en el manual de Woolnough y realizados en el Reino Unido, lo que prueba la etiqueta del encuadernador E. Watson que aparece en los tres libros expuestos y que fue retirada de los dos papeles cuando se desprendieron de su encuadernación.
 Five good samples of original marbled papers of the epoch, identical to those appearing in Woolnough’s manual and made in the United Kingdom, which is proved by the label of a bookbinder, E. Watson, appearing in the three books shown and that was taken off from the two papers, when their bindings were removed.

157
 Papel marmoleado, siglo XIX, modelo Antique Zigzag, se hace con un peine doble después del vertido de la pintura. Guardas del libro: Zola, Émile: La bête humaine. Paris, G. Charpentier, 1890. Ex libris Margaret Wilson y etiqueta Bound by E. Watson, 239, Marylebone Rd. London, N.W.
 Marbled paper, made in the nineteenth century, Antique Zigzag pattern, it’s made using a double comb over a stone pattern. Endleaves in the book: Zola, Émile: La bête humaine. Paris, G. Charpentier, 1890. Ex libris Margaret Wilson and label: Bound by E. Watson, 239, Marylebone Rd. London, N.W. 


158
 Papel marmoleado, siglo XIX, modelo Shell, guardas del libro: Soulié, Frédéric: Le comte de Foix. Paris, Michel Lévy frères, 1875. Ex libris Margaret Wilson y etiqueta Bound by E. Watson, 239, Marylebone Rd. London, N.W.
Marbled paper, made in the nineteenth century, Shell pattern, endleaves in the book: Soulié, Frédéric: Le comte de Foix. Paris, Michel Lévy frères, 1875. Ex libris Margaret Wilson and label: Bound by E. Watson, 239, Marylebone Rd. London, N.W.


159
 Papel marmoleado, siglo XIX, modelo Shell, guardas del libro: Karr, Alphonse: Les Guêpes. Paris, Michel Lévy frères, 1859. Ex libris Margaret Wilson y etiqueta Bound by E. Watson, 239, Marylebone Rd. London, N.W. 
Marbled paper, made in the nineteenth century, Shell pattern, endleaves in the book: Karr, Alphonse: Les Guêpes. Paris, Michel Lévy frères, 1859. Ex libris Margaret Wilson and label: Bound by E. Watson, 239, Marylebone Rd. London, N.W.


160
 Papel marmoleado, siglo XIX, modelo Old Dutch según Woolnough, que distingue entre grande y pequeño. La definición completa del modelo expuesto seria entonces Old Ducth pequeño y con caracolas. 17 x 21 cm.
Marbled paper, made in the nineteenth century, Old Dutch pattern, according to Woolnough, who distinguishes between great and small Old Dutch. The completed definition of the pattern shown would be then according to Woolnough small curled Old Ducth. 17 x 21 cm.


161
 Papel marmoleado, siglo XIX, modelo Antique recto. 17 x 21 cm.
Marbled paper, made in the nineteenth century, Antique straight pattern. 17 x 21 cm.


***

Otras cuatro  muestras de papeles originales de la época, idénticos a los que aparecen en el manual de Woolnough. El primer libro tiene un interesante modelo de gotas con una veta realizada después del marmoleado con procedimientos litográficos. En una parte de la tercera edición del manual de Woolnough hay un grupo de nueve muestras complementarias realizadas por William Mansell, que se añadieron una década después a los últimos ejemplares que quedaron sin vender, ocho de las cuales llevan esta misma veta dorada; según Wolfe son papeles marmoleados mecánicamente. Existen varias patentes de ingenios que se emplearon durante algún tiempo para mecanizar el marmoleado, pero finalmente este producto no acabó teniendo éxito.
 Four more samples of original papers of the epoch, identical to those appearing in the Woolnough manual. The first book have an interesting stone pattern with a vein realized with lithographic procedures after being marbled. In part of the third edition of Woolnough’s manual, there is a group of nine complementary samples realized by William Mansell, which were added a decade later to the last copies not sold, eight of which have the same golden vein; according to Wolfe there are marbled papers mechanically. There exist several patents of procedures used during some time to mechanize marbling, but finally this product didn’t have success.


162
Libro con dos papeles marmoleados diferentes, ambos de finales del siglo XIX o principios del XX; el del exterior del volumen es el modelo gotas, con veta dorada añadida mediante litografía; y las guardas del libro es un mármol salpicado con agua de hiel. Lady Elizabeth Hervey: Impressions of Spain in 1866 (1867). 25 x 16 cm. Biblioteca Histórica Municipal de Madrid, C-48478.
 Book with two different marbled papers, both from the last decades of nineteenth century or first of the twentieth. In the boards it’s the stone pattern, with a golden vein lithography made; endleaves with marble (because of the veins) or stone pattern sprayed with ox water. Lady Elizabeth Hervey: Impressions of Spain in 1866 (1867). 25 x 16 cm. Municipal Historic Library of Madrid, C-48478.

 


163
 Papel marmoleado, de finales del siglo XIX o principios del XX, modelo caracolas sobre gotas, cartones y guardas del libro: Eugene Baret: Espagne et provence (1857). 22,5 x 14 cm. Biblioteca Histórica Municipal de Madrid, Cer-88.
Marbled paper from last decades of nineteenth century or first of the twentieth. Curled stone pattern, boards and endleaves in the book: Eugene Baret: Espagne et provence (1857). 22,5 x 14 cm. Municipal Historic Library of Madrid, Cer-88.


164
 Papel marmoleado, de finales del siglo XIX o principios del XX, modelo caracolas sobre mármol, guardas del libro: Miguel de Cervantes Saavedra: Don Quijote de la Mancha (1880). 12 x 8 cm. Biblioteca Histórica Municipal de Madrid, Cer-456.
 Marbled paper from last decades of nineteenth century or first of the twentieth. Curled marble pattern, endleaves in the book: Miguel de Cervantes Saavedra: Don Quijote de la Mancha (1880). 12 x 8 cm. Municipal Historic Library of Madrid, Cer-456.
  

 165
 Papel marmoleado, de finales del siglo XIX o principios del XX, modelo Gloster, guardas del libro: Miguel de Cervantes Saavedra: Don Quijote de la Mancha (1832).  12 x 8 cm. Biblioteca Histórica Municipal de Madrid, Cer-457.
 Marbled paper from last decades of nineteenth century or first of the twentieth. Gloster pattern, endleaves in the book: Miguel de Cervantes Saavedra: Don Quijote de la Mancha (1832). 12 x 8 cm. Municipal Historic Library of Madrid, Cer-457.


 ***

No es fácil encontrar pliegos enteros de papel marmoleado antiguo, pero a veces aparece un ejemplar de gran tamaño como este que fue retirado de la encuadernación de un periódico mejicano. 
 It’s not easy to find whole old marbled paper sheets, but sometimes there appears a big size copy as this which was taken off from the binding of a Mexican newspaper.

166
Papel marmoleado, de finales del siglo XIX o principios del XX, modelo Old Dutch, con caracolas formando un friso, 59 x 45,5 cm.
Marbled paper from last decades of nineteenth century or first of the twentieth. Old Dutch pattern, with curls in frieze shape, 59 x 45,5 cm.
 


No hay comentarios:

Publicar un comentario